Ondersteuning vanuit Jeugdwet: Jeugdstem
Het kan voorkomen dat je als cliënt niet tevreden bent over onze zorgverlening. De redenen van jouw ontevredenheid kunnen heel verschillend zijn. Misschien vind je dat je niet de juiste behandeling hebt gekregen, dat je niet correct bent bejegend of dat je ten onrechte bent afgewezen voor een bepaalde voorziening.
Als eerste stap kun je de klacht bespreken met medewerkers van Youngster zelf. Het is goed mogelijk dat zij niet op de hoogte zijn van jouw ontevredenheid. Misschien is er sprake van een misverstand en kan dat in een gesprek opgelost worden. Soms lukt het niet om elkaar te begrijpen of is het lastig samen een oplossing te vinden. Dan kun je hulp vragen.
Jeugdstem /Adviespunt Zorgbelang is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg kan hier terecht voor informatie, advies of ondersteuning. Je kan met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan meegaan naar gesprekken met de gemeente of een hulpverlener en helpt ook met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon is gratis. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en dus niet in dienst van Youngster.
Een vertrouwenspersoon:
- geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
- ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
- geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
- draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;
Contactgegevens
Voor ondersteuning vanuit de Jeugdwet: Bel gratis naar Jeugdstem, 088 – 555 1000. Je kan ook chatten met een vertrouwenspersoon via jeugdstem.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.
Ook als je Wmo-ondersteuning ontvangt van Youngster kan je terecht bij Jeugdstem.
In de klachtenregeling van Youngster kun je overzichtelijk nalezen hoe je een klacht kunt indienen.
Ondersteuning vanuit Wlz: Klachtenportaal Zorg
Ben je ergens ontevreden over, of heb je een klacht over onze zorg? We gaan graag met je in gesprek en op zoek naar een oplossing. Als je de klacht niet bespreekbaar wilt of kunt maken met ons, of je wenst onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kun je contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waarbij we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.
Heb je jouw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden om deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past. Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met jou op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.
Wil je advies over hoe je kunt omgaan met een situatie waar je ontevreden over bent? Ook dan kun je contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Je start dan nog geen procedure op.
Een klacht doorgeven kan via het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg of door een e-mail te sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet je niet welke klachtenprocedure voor jou geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg je mee helpen. Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.
Welke klachtenprocedures zijn er ook alweer?
Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Bestaat uit:
- Een klachtenprocedure en/of bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
- Toegang tot de Geschillencommissie KPZ, voor een bindende uitspraak over een behandelde klacht. Je kunt de klacht als geschil voorleggen aan de geschillencommissie als je niet tevreden bent over de door ons geboden oplossing na het doorlopen van de klachtenprocedure.
Wkkgz zorg is alle zorg, denk aan Wlz en Pgb zorg. Uitgesloten zijn: Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet, onvrijwillige/gedwongen zorg (hier gelden Wzd en Wvggz) en WMO zorg bij zorgaanbieders die uitsluitend WMO zorg bieden.

