Vertrouwenspersoon / Klachtenregeling

Het kan voorkomen dat je als cliënt niet tevreden bent over onze zorgverlening. De redenen van jouw ontevredenheid kunnen heel verschillend zijn. Misschien vind je dat je niet de juiste behandeling hebt gekregen, dat je niet correct bent bejegend of dat je ten onrechte bent afgewezen voor een bepaalde voorziening.

Als eerste stap kun je de klacht bespreken met medewerkers van Youngster zelf. Het is goed mogelijk dat zij niet op de hoogte zijn van jouw ontevredenheid. Misschien is er sprake van een misverstand en kan dat in een gesprek opgelost worden. Soms lukt het niet om elkaar te begrijpen of is het lastig samen een oplossing te vinden. Dan kun je hulp vragen.

Jeugdstem /Adviespunt Zorgbelang is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg kan hier terecht voor informatie, advies of ondersteuning. Je kan met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan meegaan naar gesprekken met de gemeente of een hulpverlener.

Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon is gratis. Jeugdstem / Adviespunt Zorgbelang zijn onafhankelijk: de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Youngster.

Een Jeugdstem of Adviespunt Zorgbelang vertrouwenspersoon:   

  • geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
  • ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
  • geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
  • draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;

Contactgegevens
Voor ondersteuning vanuit de Jeugdwet: Bel gratis naar Jeugdstem, 088 – 555 1000. Je kan ook chatten met een vertrouwenspersoon via jeugdstem.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur. Krijg je ondersteuning vanuit de Wet langdurige zorg? Neem dan contact op met de onafhankelijke cliëntondersteuner Wlz van Adviespunt Zorgbelang.

Melden klacht bij Klachtenportaal Zorg
Blijf je ontevreden nadat de klacht besproken is met de zorgorganisatie, Jeugdstem / Adviespunt Zorgbelang of de vertrouwenspersonen dan kun je contact opnemen met Klachtenportaal Zorg (www.klachtenportaalzorg.nl). Dit is een landelijk erkende en opererende organisatie op het gebied van klachtenafhandeling in de zorg.

Een klacht kan op de volgende manieren worden voorgelegd aan Klachtenportaal Zorg:
• Via het online klachtenformulier op www.klachtenportaalzorg.nl
• Via de mail: info@klachtenportaalzorg.nl
• Per post: Westeinde 14a, 1601 BJ Enkhuizen

Voor informatie is Klachtenportaal Zorg te bereiken op telefoonnummer 0228-322205
(op werkdagen van 9:00 tot 12:00).

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies zodat wij u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals het herkennen van uw gegevens wanneer u terugkeert naar onze website.